Medverkande företag
Arkiv
- december 2016
- augusti 2016
- maj 2016
- april 2016
- februari 2016
- november 2015
- september 2015
- augusti 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- augusti 2014
- juni 2014
- mars 2014
- februari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- maj 2013
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
Ta kontroll över slumpen!
På tunnplåtsföretaget Lindab Profil började man med lean för flera år sedan, faktiskt lika tidigt som Scania. I Ny Teknik kan man läsa om deras resa under rubriken Gnet är nyckeln till vår framgång.
När det kommer till lean handlar det ofta om att få syn på sin verksamhet. Att renodla och få upp det som sker i ljuset. Till exempel på tavlor som alla kan se. Så har även Lindab Profil arbetat. Transparens är även bra för att främja jämlikhet eftersom tydliga strukturer och rutiner lämnar mindre spelrum för slump och magkänsla. De beskriver sitt leanarbete med en metafor om hängrännor, de måste rensas då och då annars slutar vattnet att rinna effektivt. Metaforen är tydlig men kanske lite väl förenklande? Hur får man med personaltrivsel, arbetsförhållanden och annat som inte kanske hindrar vatten men som ändå i längden påverkar produktionen?
Två saker slår mig när jag läser artikeln:
1. Vad är det som hamnar på tavlorna? Vilka siffror är intressanta och vad missas?
2. Att leanarbetet stannade av när ledningen byttes ut och inte hade samma fokus.
För det första. Någon bestämmer vad som är värt att mätas. Hur valdes dessa siffror ut som de viktiga? Vad missades? Hur får människan plats på dessa tavlor? Har du och din organisation frågat er vad ni mäter och varför? Kan det vara på sin plats att leana leanprocessen så att säga? Vad rymmer sig i citatet från Pål Abrahamsson?
– Jag har hört från tid till annan att vi inte kan vara lika flexibla längre. Å andra sidan behöver vi inte vara lika flexibla, eftersom vi inte behöver lösa akuta situationer hela tiden, säger Pål Abrahamsson.
Pål beskriver en oro eller kritik som återkommer, någon eller några anställda är inte övertygade. Handlar det endast om hur processer ser ut eller finns det också andra trivselaspekter gömda i citatet? Finns det andra förslag på hur processerna ska se ut? Vilkas idéer kommer upp på tavlor och dagordningar?
För det andra, på samma sätt som leanprocessen avstanande så avstannar jämställdhetintegrering eller jämlikhetsarbete utan ett tydligt ledarskap. Det är därför det är viktigt att skriva ner strategier och göra handlingsplaner. Hur väl fungerar din organisations värdegrundsarbete tillsammans med er lean-process? Vad är nerskrivet och vad finns ”i väggarna”?
Ta er tid att fundera på dessa frågor ett extra varv och tveka inte att ta kontakt om ni vill ha stöd i funderandet. All tillgänglig forskning visar att jämlikhet lönar sig och det är väl ändå syftet med de flesta lean-processerna?
Hälsar Jenny Claesson marknadschef på Add Gender och delägare i JÄMLEAN