Medverkande företag
Arkiv
- december 2016
- augusti 2016
- maj 2016
- april 2016
- februari 2016
- november 2015
- september 2015
- augusti 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- augusti 2014
- juni 2014
- mars 2014
- februari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- maj 2013
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
Lean träder in i hemmen
När jag reser med tåg brukar jag bläddra i tidningen Kupé och för några månader sedan tog jag med mig en hem, och bara häromdagen hittade jag den när jag städade och blicken fastnade på en artikel om lean. I hemmet.
Artikeln handlar om hur svårt det kan vara att styra upp sin vardag eftersom många har en inställning till obetalat hemarbete som att det sker om och när någon har lust. Ett arbetssätt som är svårt att ha på ett företag. Men eftersom många av oss skyr disciplin så vill vi undvika det i så stor utsträckning som möjligt, särskilt på vår fritid. Men ibland kan lite disciplin faktiskt ge oss mer tid. Eller egentligen inte, tid är något vi inte kan påverka, vi har alltid lika mycket – eller lite tid. Men om vi prioriterar annorlunda kan vi få mer tid till det vi tycker om att göra.
I artikeln intervjuas effetivitetskonsulten Petra brask som tycker att lean är en bra ingång även för att effektivisera hemma. Hon menar att vi blir lugna av ordning och att hjärnan gillar att ha koll.
Vi på JÄMLEAN kan absolut se en fördel med att sätta mål och bli medveten om hur resurser används och vart tidstjuvarna är (om vi tror att tid är något som går åt). Lite lean-tänk använder jag nog i mitt eget hushåll utan att medvetet ha infört det. Vi är nyfikna på andra som kanske tänker så och har implementerat det mer medvetet.
Det finns också böcker på området, bland annat ”Från frustration till flow” som handlar om att ta med sig lean-tänk in i vardagen och styra upp de processer som måste flyta i hemmet. Boken är skriven av Eva Jarlsdotter och utgiven av Hoi förlag.
Hälsar Jenny Claesson marknadschef på Add Gender och delägare i JÄMLEAN